Senaste nytt

Vilka resmål i Europa kräver endast 1 dos vaccin för att slippa stök?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi hade tidigare en resa bokad till Kroatien som vi idag avbokad då det väntas lite för höga (för oss) temperaturer kommande vecka. 37-38 grader med två små barn undviker vi gärna, så vi har valt att avboka den.

En anledning till vårt val av Kroatien var att vi endast fått en dos vaccin och vill slippa allt stök med PCR-tester osv.

Vi är öppna för att resa till andra ställen då vi ändå är lediga ett par veckor framöver, och kan tänka oss precis vartsomhelst i Europa givet vädret är OK och det finns tillgång till pool och schysst hotell / villa.

Jag försöker febrilt få en bra bild av vilka fler länder som kör "kroatienreglerna", dvs krav på endast 1 dos vaccin. Hittade en artikel på aftonbladet som rubricerades som just detta men den var extremt oöverskådlig och helt omöjlig att läsa för att få en förståelse av vilka länder som kräver 1 repsektive 2 doser.

Är det någon här som har hittat en bra sammanfattning så man kan få en bild om vilka möjligheter man har? Vi kan som sagt tänka oss alla länder inom Europa, öst, väst, söder - you name it.

Vol
 

hco

Medlem
ReOpen EU-sajten är tydlig men jag tror inte det går att filtrera/söka.

Kolla först hur de skriver på Kroatien. Sen är det "bara" att klicka runt och leta efter om andra länder har liknande skrivelse. (High tech, jo jag vet....)

Själv känner jag inte till något (EU)-land förutom Kroatien som kör på bara 1 dos = OK. [Edit EU]
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Österrike räknar 1 dos + 22 dagar. (edit: Tjeckien har skärpts)

Schweiz har inga krav alls om man anländer på annat sätt än med flyg, detsamma gäller Tyskland (så länge Sverige ligger bra till).

Och sedan trion Montenegro-Albanien-Nordmakedonien som inte har några krav (eller sist jag kollade för nån vecka sen).
 

Hachans

Medlem
Österrike räknar 1 dos + 22 dagar. (edit: Tjeckien har skärpts)

Schweiz har inga krav alls om man anländer på annat sätt än med flyg, detsamma gäller Tyskland (så länge Sverige ligger bra till).

Och sedan trion Montenegro-Albanien-Nordmakedonien som inte har några krav (eller sist jag kollade för nån vecka sen).

’Du kan resa in i Tyskland men du kan knappt göra något. Hotell och restauranger kan kräva vaccinationsintyg (endast färdigvaccinerade) eller negativt test. Var där två veckor med sambon, tror hon tog 10 antigenprov under den tiden då hon endast har en dos. Exakta bestämmelser varierar beroende på delstat.

Kändes tryggt, men är målet att undvika pinnar i näsan är inte Tyskland rätt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sant. Schweiz är enklare i detta avseende, inga testkrav så länge det inte handlar om nöjeslokaler eller evenemang.
 

Volatyle

Medlem
Just nu bara 27 grader här i Kroatien. Varmare i Stockholm.. Eh.
Men kommer ligga på 30 grader resten av veckan. Lagom.

Härligt exempel på när Stockholmare utgår från att alla bor i Stockholm ;-). Skämt åsido; prognoserna dit vi ska visar nu 36 grader i skuggan på flera vädersiter dagen då vi anländer. Det kan såklart hinna ändra sig (vi har flyget bokat kvar, men hotellet avbokat) - för oss är det för mkt, i synnerhet med barn... Men to each his own.

Skulle det krypa ner mot runt 30 igen så kan det bli tal om att åka, då får vi lösa ett akut boende såklart....

Vol
 

Morgan

Medlem
Sverige ställer inte krav på test eller vaccinationsintyg. Temperaturen brukar vara 20-30 grader i slutet av juli. Ovanligt med luftkonditionering vilket kan ställa till det om det blir varmt. Generellt är lokalbefolkningen reserverad men trevlig.

I norra Sverige finns det renar och isbjörnar (tror jag) vilket kanske kan vara kul för barnen att klappa.

Nej, jag raljerar kanske. Men vill man undvika 35+ grader mitt i högsommaren, slippa test/intyg, stanna i Europa och resa med barn kanske det inte är fel att resa inom landet?
 

Volatyle

Medlem
Sverige ställer inte krav på test eller vaccinationsintyg. Temperaturen brukar vara 20-30 grader i slutet av juli. Ovanligt med luftkonditionering vilket kan ställa till det om det blir varmt. Generellt är lokalbefolkningen reserverad men trevlig.

I norra Sverige finns det renar och isbjörnar (tror jag) vilket kanske kan vara kul för barnen att klappa.

Nej, jag raljerar kanske. Men vill man undvika 35+ grader mitt i högsommaren, slippa test/intyg, stanna i Europa och resa med barn kanske det inte är fel att resa inom landet?

Såklart många poänger här :) Just kommande veckor ser det dock inte så lockande ut i hela landet.. Vi är helt tillfreds med att vi blir kvar hemma, ut och resa är inget måste - men är man ändå ledig och det finns alternativ för visit söderöver så är det klart vi överväger det. Framförallt om det inte kräver mer "stök" än att påvisa intyg för 1 dos vaccin...
 
Toppen