Senaste nytt

Utsikt Locarno Schweiz

Resenären

Medlem
Inspirerad av tråden Vilken sjö och vilket hotell i norra Italien? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Kom jag att tänka på de besök som jag och familjen gjorde i Locarno i Schweiz. Locarno ligger vackert vid sjön Lago Maggiore i södra kantonen Tessin. I en rymlig juniorsvit 'högst upp och längst bort i nybyggda delen' på Hotel Belvedere Locarno var vår hemvist: Belvedere Hotel Locarno - Official Site - Hotel Belvedere Locarno
Vi tillbringade stor del av kvällen sittande på balkongen och njöt av utsikten:
belvedere_locarno.jpg

(Hotellets bild, då jag inte har en lämpligare)

Som synes är det ofta disigt över sjön och varmt. Men det som tilldrog mig var den lite udda gluggen i berget mitt emot. Jag kunde på kvällen se att det fanns gatubelysning som tändes. Men jag kunde inte urskilja någon väg dit, ej heller några bilar. Jag införlivade en liten sportkikare för att få fram mer detaljer, men nix. Jag blev inte klokare.
Året därpå, med samma utsikt, så tog vi bilen och körde runt sjön till orten Vira, mitt emot Locarno:

Locarno.jpg


Upp för slingrande vägar till Alpi di Neggia. Strax passerades en obetydlig gränsövergång till Italien, väg SP5. Strax kom vi till en sjö, Lago di Delio. Det var en kraftverksdamm och i slutet av den fanns en rad med lyktstolpar, dvs den sida som vette mot Schweiz. Det var dessa jag såg från Hotel Belvedere. Alltså inget direkt spännande men bilturen var desto trevligare med alla orter, på södra sidan av Lago Maggiore. Vi kom ned från berget vid Maccagno och fortsatte sedan kustvägen tillbaka till Schweiz och Locarno.

Ett par år senare bodde vi i Ascona, dvs tvillingorten till Locarno. Direkt vid strandkanten ligger Hotel Eden Roc. Ett mycket stiligt hotell och annan utsikt än från Locarno. Hotel Eden Roc Ascona: 5* luxus hotel at lake maggiore in ticino - Hotel Eden Roc
 
Toppen