Senaste nytt

Uppgradering genom bud - men inga önskade platser tillgängliga

Rosetown

Medlem
Blev först glad när jag blivit uppgraderad en bonusresa genom att buda/betala poäng från STO till LPA. Budet gick igenom 36 timmar innan avgång. När jag loggar in finns det bara spridda platser i SAS plus. Inga platser där två kan sitta tillsammans. Reser två vuxna med två barn 6 och 9 år. 9 åringen är mycket flygrädd. Får panik... Går det att nergradera till SAS Go igen så vi kan sitta ihop? Vad ska jag göra?
 

GOTBound

Medlem
Blev först glad när jag blivit uppgraderad en bonusresa genom att buda/betala poäng från STO till LPA. Budet gick igenom 36 timmar innan avgång. När jag loggar in finns det bara spridda platser i SAS plus. Inga platser där två kan sitta tillsammans. Reser två vuxna med två barn 6 och 9 år. 9 åringen är mycket flygrädd. Får panik... Går det att nergradera till SAS Go igen så vi kan sitta ihop? Vad ska jag göra?
Absolut ingen garanti, vid liknandet situationer då familjen splittrats ex. av ombokade flyg pga. sen ankommande connection har vi lyckats lösa detta antingen redan vid gaten, eller väl i flygplanet genom att informera kabinbesättningen och sedan med en vänlig förfrågan till medpassagerarna om någon kan tänka sig att byta så att vi kan sitta
iallafall en vuxen och ett barn tillsammans eller om det inte går enbart barnen tillsammans.

Som sagt det finns ingen garanti eller förväntningar att någon eller några andra skall ge upp sina förbokade platser men det finns en möjlighet.

Jag har flera gånger själv vid resande ensam givit upp min plats till förmån för splittrade småbarns-familjer, men det finns lägen när även jag inte skulle göra detta, ex en fönster eller gångplats mot ett mittensäte om flygtiden överskrider 1h oavsett Go eller Plus.

När vi suttit i Go eller en annan produkt där servering inte ingår tycker jag det är kutym att erbjuda sig att bjuda på en dryck och snacks till den/de som gav upp sitt säte/säten så familjen kan sitta tillsammans.

GOTBound Jr är relativt flygrädd och var betydligt mer flygrädd när han var yngre så jag förstår din panik.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Blev först glad när jag blivit uppgraderad en bonusresa genom att buda/betala poäng från STO till LPA. Budet gick igenom 36 timmar innan avgång. När jag loggar in finns det bara spridda platser i SAS plus. Inga platser där två kan sitta tillsammans. Reser två vuxna med två barn 6 och 9 år. 9 åringen är mycket flygrädd. Får panik... Går det att nergradera till SAS Go igen så vi kan sitta ihop? Vad ska jag göra?
Sånt brukar kunna lösa sig ombord i värsta fall.
Ni bör definitivt höra redan vid checkin vad som går att göra, kan vara så att vissa platser är blockade och inte upptagna och kan då bli tillgängliga, eller folk missar flyget mm.

Det är dock ingen som har en skyldighet att göra bytet, utan det blir upp till var och en. Jag gissar att det mest är mittplatser lediga, dessa kommer nog ytterst få vilja byta till på en 6h flight. Försök ta så många gångplatser ni kan, dessa är mest troligt att folk vill byta till.

Dessa situationer brukar ofta kunna lösas, i värsta fall ombord då de flesta inte vill ha en ensam 6 åring bredvid sig med föräldrarna långt borta, det blir en extremt dålig situation för alla. Är inte planet fullt kan ni säkert utan problem få sätta er på andra platser i go också.
 

Rosetown

Medlem
Tack för era svar. Jag lyckades få till två platser ihop på rad 10 (Airbus A320neo), men på rad 10 kan jag bara boka två vuxna, inte en vuxen och ett barn? När jag kollar på seatmappen är rad 11 och 12 nödutgångsplatser och inte rad 10.
 

palmen

Moderator
Tack för era svar. Jag lyckades få till två platser ihop på rad 10 (Airbus A320neo), men på rad 10 kan jag bara boka två vuxna, inte en vuxen och ett barn? När jag kollar på seatmappen är rad 11 och 12 nödutgångsplatser och inte rad 10.
Kan ha att göra med syrgasmasker då det inte finns extra på alla rader eller hur det nu är. 11/12 är mycket riktigt nödutgång
 

tidyverse

Medlem
Var går egentligen gränsen för hur små barn kan vara för att splittras från medpassagerare?

Om jag bokar tre säten, 2 vuxna + 1 för barn som är två år, utan att i förhand boka sittplatser, kan det då bli att tvååringen hamnar ensam?
 

henke12

Medlem
Var går egentligen gränsen för hur små barn kan vara för att splittras från medpassagerare?

Om jag bokar tre säten, 2 vuxna + 1 för barn som är två år, utan att i förhand boka sittplatser, kan det då bli att tvååringen hamnar ensam?

Japp
Sålänge barnet inte är under 2år(infant) och sitter i knät så kan ni splittas.
Det finns mig veterigen inget systemstöd för att "familjer med små barn" ska sitta tillsammans
 
Rubriken kanske bör ändras till "Uppgradering genom bud - men inga önskade platser tillgängliga", för uppenbarligen så fanns det ju platser eftersom upgraderingen genomfördes, men inte de plaster som önskades, eller tolkar jag det fel?
 

henke12

Medlem
Rubriken kanske bör ändras till "Uppgradering genom bud - men inga önskade platser tillgängliga", för uppenbarligen så fanns det ju platser eftersom upgraderingen genomfördes, men inte de plaster som önskades, eller tolkar jag det fel?
Jag tolkar på samma sätt,

TS har dock hamnat i en knivig sits - jag är dock övertygad om att det löser sig antingen i gaten (om det är en driftig gateagent) eller ombord.
Som @palmen skriver är det en sits ingen vill hamna i med ett ensamt barn bredvid sig.

Det löser sig :)
Njut av resan!
 
Toppen