Senaste nytt

Gäller Amex reseförsäkring även icke familjemedlemmar som innehar likadant Amex?

Mr Basic

Medlem
Jag har levt i tron att även vänner som innehar Amex-kort också omfattas av Amex gruppreseförsäkring? Idag fick vi svaret att så inte är fallet. :eek:
•jag har betalat minst 75% av resan med mitt Amex Premium kreditkort.
•mina medresenärer är inte nära familj eller skrivna på samma adress.
•mina medresenärer är folkbokförda i Sverige.
•mina medresenärer har varsitt Amex Premium kreditkort utfärdat av American Express S.A.

Nedan ett urklipp från villkoren och jag tolkar det som att mina medresenärer uppfyller kraven enligt a).

”2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.”

Fullständiga villkor.
https://www.americanexpress.com/con...forsakringsvillkor/sas-premium_kreditkort.pdf

Nu behöver jag lite stöttning :D om jag ska driva det vidare eller lägga mig platt? Hur tolkar ni villkoren? :rolleyes:
Måste erkänna att detta är ngt av en deal breaker då vi reser rätt ofta tillsammans och inte har lust att köpa varsin resa till samma resmål.

Edit. Nu slog mig ngt, ska jag (som betalat resan) söka ersättning för samtliga och inte var för sig?
 
Last edited:

ekf

Medlem
Jag brukar se till att alla får boka sina egna flyg och betala med sina egna kreditkort när jag ordnar med resor… dels pga försäkringarna, men även för att det är minst krångel när/om någon vill omboka eller ändra något annat…

Men det är en intressant fråga som jag gärna får ett svar på :)
 

Berglund

Medlem
”2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

Den försäkrade skall betala resans kostnader...

Vem som är försäkrad definieras mycket riktigt i a)
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

så om man har ett kort - KAN - man omfattas av försäkringen OM man samtidigt betalar resan med det kortet.

Man blir inte försäkrad för att man endast har ett Amexkort och polaren betalat biljetten åt en, då omfattas man inte av sagda försäkring.
 

Bankiren

Medlem
I vår familj löste vi det som så att jag skaffade extrakort till mina föräldrar, frugans mamma samt lillasyster. På så sätt omfattas alla av samma reseförsäkring om vi betalar redan med vårt huvudkort.

Så mitt enda tips är egentligen extrakort, men det förutsätter ju också att man litar på varandra. :D
 

Maja

Medlem
Har precis som @Bankiren utfärdat extrakort till maken, samt mina föräldrar. Har dock för att verkligen säkra upp det hela alltid sett till att boka mina föräldrars flygbiljetter separat och sett till att vi har betalat dem med mammas kort då vi ej är skrivna på samma adress.

Min tolkning @Mr Basic är att dina vänner är oförsäkrade då de inte har betalat minst 75% av resan med sitt Amex-kort. Du är försäkrad, men de står utan försäkring.

Jag ringde Amex och rådgjorde mycket när vi skulle boka dyra flygbiljetter med mina föräldrar sista och kom fram till att då vi ej var skrivna på samma adress så var det bäst att deras resa betalades på just deras extrakort och inte mitt.
 
Diskuterade också med dem innan jag bokade en dyr resa till mig och mina föräldrar likt @Bankiren. Jag har ett platinum som du kan ge ut extrakort på och i deras villkor står det att försäkringen gäller för

"Kortmedlemmens samt extrakortmedlemmens maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen/extrakortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress"

Så jag gav ett extra kort till en av mina föräldrar och betalade sen hela resan med mitt egna kort.

Men du verkar inte kunna ge ut extra kort så den vägen runt det verkar inte fungera. Även om det nu så klart är försent.
 

Mr Basic

Medlem
Den försäkrade skall betala resans kostnader...

Vem som är försäkrad definieras mycket riktigt i a)
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

så om man har ett kort - KAN - man omfattas av försäkringen OM man samtidigt betalar resan med det kortet.

Man blir inte försäkrad för att man endast har ett Amexkort och polaren betalat biljetten åt en, då omfattas man inte av sagda försäkring.

I vår familj löste vi det som så att jag skaffade extrakort till mina föräldrar, frugans mamma samt lillasyster. På så sätt omfattas alla av samma reseförsäkring om vi betalar redan med vårt huvudkort.

Så mitt enda tips är egentligen extrakort, men det förutsätter ju också att man litar på varandra. :D

Har precis som @Bankiren utfärdat extrakort till maken, samt mina föräldrar. Har dock för att verkligen säkra upp det hela alltid sett till att boka mina föräldrars flygbiljetter separat och sett till att vi har betalat dem med mammas kort då vi ej är skrivna på samma adress.

Min tolkning @Mr Basic är att dina vänner är oförsäkrade då de inte har betalat minst 75% av resan med sitt Amex-kort. Du är försäkrad, men de står utan försäkring.

Jag ringde Amex och rådgjorde mycket när vi skulle boka dyra flygbiljetter med mina föräldrar sista och kom fram till att då vi ej var skrivna på samma adress så var det bäst att deras resa betalades på just deras extrakort och inte mitt.

Diskuterade också med dem innan jag bokade en dyr resa till mig och mina föräldrar likt @Bankiren. Jag har ett platinum som du kan ge ut extrakort på och i deras villkor står det att försäkringen gäller för

"Kortmedlemmens samt extrakortmedlemmens maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen/extrakortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress"

Så jag gav ett extra kort till en av mina föräldrar och betalade sen hela resan med mitt egna kort.

Men du verkar inte kunna ge ut extra kort så den vägen runt det verkar inte fungera. Även om det nu så klart är försent.
Tack för tydliga svar, då lägger jag ner ärendet och så får vi ta en funderare på hur vi ska lägga upp framtida resor. :)
 

PhNi

Medlem
Jag bumpar den här tråden av eget intresse, men också för att göra tidigare ämne lite mer intressant.

Jag har idag Amex Elite, är i undersökande fas att avgöra om min vän ska få ett extrakort kostnadsfritt av mig eller om hen ska skaffa ett eget amexkort (trodligtvis premium då). Min vän är inte så intresserad av att skaffa kreditkort egentligen. Det hänger lite på reseförsäkringen för det är ju alltid bra.

Det är otydligt i försäkringsvillkoren vad som gäller för extrakort-innehavaren om hen inte är sambo/make/maka/samma efternamn/skriven på samma adress.

Efter att ha ringt 2 gånger till Amex och blivit kopplad till AXA (försäkringsbolaget som tillhandahåller reseförsäkringen) meddelar dem följande:

Extrakort till SAS Amex Elite har ingen reseförsäkring (däremot extrakort till amex platinum har). Så om jag ger kortet till en vän så kommer den vännen inte att täckas av reseförsäkringen om något skulle hända om vi 2 reser tillsammans och resan är betald med mitt eller med extrakortet. Enbart jag är försäkrad.
Men om min vän själv skaffar ett Amex som har en reseförsäkring så kommer min vän att täckas av reseförsäkringen (som är kopplat till sitt egna amexkort) TROTS att jag betalar hela resan på mitt SAS Amex Elite (på resor som vi gör tillsammans så klart).

det jag fått höra precis nyss 2 gånger av AXA hänger inte ihop med vad som sägs i forumen och den här tråden. Är det något jag missar kanske?
 
Extrakort till SAS Amex Elite har ingen reseförsäkring (däremot extrakort till amex platinum har). Så om jag ger kortet till en vän så kommer den vännen inte att täckas av reseförsäkringen om något skulle hända om vi 2 reser tillsammans och resan är betald med mitt eller med extrakortet. Enbart jag är försäkrad.

Det första stämmer bra med försäkringsvillkoren. Försäkringen gäller bara för kortinnehavarens hushåll, så om man reser med t.ex. en kollega är kollegan inte försäkrad av din försäkring.

Med Platinum har extrakortsinnehavare försäkringsskydd, som då omfattar deras hushåll. Med Elite gäller försäkringen bara huvudkortsinnehavaren (med hushåll).

Men om min vän själv skaffar ett Amex som har en reseförsäkring så kommer min vän att täckas av reseförsäkringen (som är kopplat till sitt egna amexkort) TROTS att jag betalar hela resan på mitt SAS Amex Elite (på resor som vi gör tillsammans så klart).

Det sista däremot är lite lustigt, att din vän skulle vara försäkrad om han reser tillsammans med dig, om du har betalat, förutsett att han själv har ett kort. Det påminner dock mycket om en tidigare rutin som fanns många år sedan (som såvitt jag vet aldrig fanns nedskriven) som innebar att så länge resan betalades med NÅGOT Amex, ditt eller annans, så godkändes det. Det användes väl mest av folk som hade Platinum och nyttjade den försäkringen, men betalade med Elite-kort eller liknande (dvs sitt egna kort), men det gällde även när man reste tillsammans med andra Amex-medlemmar som man inte bodde tillsammans med.

För några år sedan ändrades detta, och man började tillämpa villkoren som de stod. Men kan ditt besked vara den första indikationen på att den gamla rutinen kan vara tillbaka?
 

PhNi

Medlem
Det första stämmer bra med försäkringsvillkoren. Försäkringen gäller bara för kortinnehavarens hushåll, så om man reser med t.ex. en kollega är kollegan inte försäkrad av din försäkring.

Med Platinum har extrakortsinnehavare försäkringsskydd, som då omfattar deras hushåll. Med Elite gäller försäkringen bara huvudkortsinnehavaren (med hushåll).

Tack för svar. Då är ju enda lösningen att min vän skaffa eget Amex (såklart).


Det sista däremot är lite lustigt, att din vän skulle vara försäkrad om han reser tillsammans med dig, om du har betalat, förutsett att han själv har ett kort. Det påminner dock mycket om en tidigare rutin som fanns många år sedan (som såvitt jag vet aldrig fanns nedskriven) som innebar att så länge resan betalades med NÅGOT Amex, ditt eller annans, så godkändes det. Det användes väl mest av folk som hade Platinum och nyttjade den försäkringen, men betalade med Elite-kort eller liknande (dvs sitt egna kort), men det gällde även när man reste tillsammans med andra Amex-medlemmar som man inte bodde tillsammans med.

För några år sedan ändrades detta, och man började tillämpa villkoren som de stod. Men kan ditt besked vara den första indikationen på att den gamla rutinen kan vara tillbaka?
Det är just detta som gör mig både förvirrad och tveksam. Jag har själv för många år sedan nyttjat detta vid flygförsening, då resan betalades av annan medresenär på sitt amexkort. Men det är ju som du skriver ett gammal rutin som inte ”ska” finnas kvar.
Tänkte att det är främst därför jag skriver här på forumet i förhoppning om att fler kanske fått samma besked, eller kanske lyckats nyttja rutinen under någon form av närtid för att få det bekräftat i praktiken.
Klart jag kan ringa en 3dje gång och ifrågasätta vart det står i villkoren (och få ett diffust svar) Men jag var oerhört tydlig om frågeställningen dem 2 första gångerna för att inte missuppfatta något…
 
Toppen