Senaste nytt

Vilket kort till mig?

ktr

Ny medlem
Hej!

Funderar på att skaffa mitt första kreditkort (då det verkar vara tvunget att vara kredikort om man vill samla poäng?) och skulle behöva lite råd om vad som är bra och mindre bra. Har läst runt en del, men det finns så många kort att det blir lite svår överskådligt.

Vill samla poäng för att kunna köpa biljetter eller kunna uppgradera klass. Söker ett kort som inte har något valutaväxlingspåslag när jag handlar utomlands. Kommer nog upp i 200k i spend/år.

Tack på förhand!
 

FF#1

Medlem
Vilka poäng är du intresserade av, Eurobonus eller annat?

Tror att det inte finns de utan valutapåslag och bra "deal" på poäng, men man kan ju ha två olika...
 

agehall

Medlem
I Sverige finns egentligen tre huvudsakliga alternativ: SAS AmEx, SAS MasterCard och Lufthansa Miles&More Mastercard.

Alla dessa erbjuds sedan i lite olika varianter och om man vill tjäna mycket poäng får man vara bered att betala en del för korten. Hur mycket det är värt är svårt för andra än du själv att avgöra.
 
Beror på vart du ska flyga. Är du stationerad i Sverige så är ju vanligtvis något av de SAS-knutna kreditkorten givna.

Edit: och som @agehall skriver så finns det ju sedan några veckor Lufthansas kreditkort också.
British Airways har ett kort också, men det är riktigt skräp.
 

ktr

Ny medlem
Vilka poäng är du intresserade av, Eurobonus eller annat?

Tror att det inte finns de utan valutapåslag och bra "deal" på poäng, men man kan ju ha två olika...

Ja det är en bra fråga. Är inte helt 100 än, beror på vilken flygsträcka jag blir rekommenderad i min andra tråd. Jag reser CPH-JNB ett par gånger om året och beroende på om det blir med SAS, KLM eller Qatar så är de olika korten olika bra gissar jag på. Om det blir SAS så antar jag att Eurobonus utan tvekan är det bästa kortet (men dessvärre har de 2% växlingspåslag). Blir det Qatar så gissar jag att AMEX är bäst, men de verkar ha otroligt dålig utväxling mellan MR och Qmiles? https://www.qatarairways.com/en-qa/Privilege-Club/our-partners.AMERICANEXPRESS.html#poi-tab-BV7W9 )

I Sverige finns egentligen tre huvudsakliga alternativ: SAS AmEx, SAS MasterCard och Lufthansa Miles&More Mastercard.

Alla dessa erbjuds sedan i lite olika varianter och om man vill tjäna mycket poäng får man vara bered att betala en del för korten. Hur mycket det är värt är svårt för andra än du själv att avgöra.

Okej, ja jag såg att korten kostar en del, särskilt SAS MC var dyrt (det bättre av dem) - 1500kr per år.

Beror på vart du ska flyga. Är du stationerad i Sverige så är ju vanligtvis något av de SAS-knutna kreditkorten givna.

Edit: och som @agehall skriver så finns det ju sedan några veckor Lufthansas kreditkort också.
British Airways har ett kort också, men det är riktigt skräp.

Främst rutten CPH-JNB.
 
Ja, det är verkligen inte något att ha längre. Jag har det fortfarande kvar, men det ska sägas upp strax.
Kanske en smula OT, men jag skickade in min uppsägning till dem ("Härmed säger jag upp kortet" så inga oklarheter) och fick följande svar:
Hej och tack för att du kontaktat oss!

Innan du väljer att avsluta ditt kort vill vi på minna om att du har följande fördelar med ditt betal- och kreditkort:
(kortets egenskaper radas upp)

page1image12096

Väljer du ändå att avsluta kontot går det bra genom att bekräfta detta igen

Eftersom jag var ute och reste så damp det ner en faktura för ny årsavgift som det var massa tjafs med att bli av med "eftersom jag inte hade sagt upp kortet". Kan ju vara intressant att höra om de gör samma sak med dig.
 
Ja det är en bra fråga. Är inte helt 100 än, beror på vilken flygsträcka jag blir rekommenderad i min andra tråd. Jag reser CPH-JNB ett par gånger om året och beroende på om det blir med SAS, KLM eller Qatar så är de olika korten olika bra gissar jag på. Om det blir SAS så antar jag att Eurobonus utan tvekan är det bästa kortet (men dessvärre har de 2% växlingspåslag). Blir det Qatar så gissar jag att AMEX är bäst, men de verkar ha otroligt dålig utväxling mellan MR och Qmiles? https://www.qatarairways.com/en-qa/Privilege-Club/our-partners.AMERICANEXPRESS.html#poi-tab-BV7W9 )



Okej, ja jag såg att korten kostar en del, särskilt SAS MC var dyrt (det bättre av dem) - 1500kr per år.



Främst rutten CPH-JNB.
Jag hade kört Lufthansa då, och deras kreditkort Prime World för 99 kr per månad. Lätt värt det för dig. Miles & More Mastercard: Kreditkort & bonusprogram - Resurs Bank
 
I Sverige finns egentligen tre huvudsakliga alternativ: SAS AmEx, SAS MasterCard och Lufthansa Miles&More Mastercard.

Det är måhända att svära i kyrkan, men man ska inte glömma att även Norwegian har ett kreditkort. För den som inte har en hög spend kan det vara ett bra alternativ, inga fasta avgifter och inget minimikrav för att använda de intjänade poängen (man delbetalar bara vanliga flygbiljetter med så många poäng som man har).

Sen om man vill alliera sig med den mörka sidan, det är en helt annan fråga ;-)
 
Det är måhända att svära i kyrkan, men man ska inte glömma att även Norwegian har ett kreditkort. För den som inte har en hög spend kan det vara ett bra alternativ, inga fasta avgifter och inget minimikrav för att använda de intjänade poängen (man delbetalar bara vanliga flygbiljetter med så många poäng som man har).

Sen om man vill alliera sig med den mörka sidan, det är en helt annan fråga ;-)
Iof sant, men de flyger inte till Johannesburg och tillhör inte heller någon allians.
 
Toppen