Senaste nytt

[Utmaning]Resa till Nya Zeeland och söderhavet i minst Business

palmen

Moderator
Detta är en utmaning till alla på forumet som vill delta, blir inget finare pris men en öl eller GT kan jag bjuda på i Uppsala eller på en Monks-träff till den som kommer med det bästa förslaget (enligt mig).

Scenario:
Du har fått i uppdrag att hitta en resa till Nya Zeeland och Söderhavet för ett par som precis har gått i pension. De har bara rest i businessclass en gång tidigare i livet och har nu sparat ihop eurobonuspoäng samt har en 2-4-1 voucher från Amex som de vill nyttja för att komma till Söderhavet samt Nya Zeeland. 3 veckor ska spenderas på Nya Zeeland och 1 vecka på valfri söderhavsö.

Krav:
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Nya Zeeland och Söderhavet
  3. När vill/behöver du resa ut? Tidigast 1 juni 2018
  4. När vill/behöver du komma hem? Ungefär 4 veckor senare
  5. Hur länge vill du vara borta? 4 veckor, 3 veckor på NZ och 1 vecka på valfri söderhavsö
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business eller First
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget (2 personer)? 240k Eurobonuspoäng, en 2-4-1 voucher från Amex och 10.000 kronor. Pengarna ska räcka till eventuella hotellövernattning på utresan samt eventuella flyg till/från Söderhavet om det inte finns awards tillgängligt.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    Hemresan ska gå så snabbt som möjligt utan en massa onödiga stopp.
    Utresan ska innehålla en övernattning eller minimum 12h stopp på vägen i antingen Asien eller på västkusten i Nordamerika.
    Alla flyg ska vara minst i Business förutom flyget tur och retur till Söderhavet som kan vara i ekonomi (om det sker från Oceanien). Connection flights i Europa kan i nödfall vara i ekonomi.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, inte mer än 1 natt på utresan.
  12. Övrigt: Vill testa att flyga med flera olika bolag och kunna besöka trevliga lounger på vägen om det är möjligt.
Motivera och berätta gärna varför du har valt den rutt du väljer samt om det finns något intressant att göra på eventuella stopp som ska göras.

Sista dag för att skicka in ett förslag blir på lördag 14 oktober klockan 23:59
 

palmen

Moderator
Lägger in ett exempel-förslag på hur man skulle kunna resa.
Långt ifrån optimerat och det är nog inget några nyblivna pensionärer skulle vilja resa.
Motiveringen från min sida blir att resan sker jorden runt samt att man får in en dag i Vancouver samt i Sydney på utresan.

Utresa:
ARN-LHR, SAS Plus, Boeing 737-700
LHR-YVR, Air Canada Business, Boeing 787-9
YVR-SYD, Air Canada Business, Boeing 777-200LR
SYD-AKL, Air New Zealand Business, Boeing 787-9
upload_2017-10-11_21-8-26.png

upload_2017-10-11_21-8-44.png

upload_2017-10-11_21-8-58.png


Flyg till Rarotonga
Resa till Rarotonga betalas separat med pengar.
Businessclass på Virgin America Boeing 737, pris 6705 kronor för 2 personer.
upload_2017-10-11_21-13-38.png




Hemresa

RAR-AKL, Air New Zealand Economy, Boeing 777-200
AKL-BKK, Thai Airways Business, Boeing 787-9
BKK-FRA, Thai Airways First, Airbus 380
FRA-ARN, Lufthansa Business, Airbus 320
upload_2017-10-11_21-24-16.png

upload_2017-10-11_21-24-30.png

upload_2017-10-11_21-24-48.png
 

palmen

Moderator
Lite tankar och funderingar och tips på vad man kan göra.
Observera att man inte behöver vara expert på något sätt för att komma med ett bra förslag. Om jag skulle gissa så är "keep it simple" ett ledord som säkert många pensionärer skulle uppskatta, dvs åka rakaste vägen kan vara helt OK.
  • Det ska vara möjligt att åka både västerut och österut för att ta sig till Oceanien, det är dock med största sannolikhet inte tillåtet att åka Europa-USA-Asien-Oceanien eller tvärtom (men vi låter det passera i detta fall då det är en fiktiv tävling)
  • Det är helt OK att använda sig av Open Jaw, dvs man kan resa ut till Söderhavet och hem från Nya Zeeland
  • Uniteds sökmotor för awards är gratis att använda och den visar numera även Singapore Airlines tillgänglighet. Mer info om hur man söker där kan ni hitta i följande tråd.
    [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
  • Om man vill få lite inspiration på hur andra har bokat awardresor så finns det en tråd för varje år här på forumet där man kan posta hur man själv har lyckats att boka en awardresa. Finns mycket inspiration att hämta där.
    Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
  • SAS regler för bonusresor är just nu att man ska åka en "reasonable" resväg, dvs man kan itne åka kors och tvärs och fram och tillbaka. Använd gärna Great Circle Mapper för att se om en rutt verkar rimlig om du är osäker.
  • För att klistra in en karta med din resväg i ett inlägg så finns det en funktion för detta i detta textfält. Klicka på den lilla jordgloben uppe till höger så blir det routemap-taggar som gör en automatisk karta om du emellan dom skriver in flygplatskoder, se exempel (fast utan mellanslag i början av varje tagg)
    [ ROUTEMAP]ARN-BKK-AKL-NAN,AKL-SYD-BKK-ARN[ /ROUTEMAP]

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Kimmen00

Medlem
OT: Att tänka på (är väl som att sparka in öppna dörrar här på forumet) är att det är vinter i NZ i juni.. runt 10-15 grader på dagen max och kan gå ner under 10 på natten. Dessutom kan det vara en hel del regn.

En annan OT fråga: får man numer med Amex 2-4-1 åka västerut till NZ/Australien/söderhavet?
 

palmen

Moderator
OT: Att tänka på (är väl som att sparka in öppna dörrar här på forumet) är att det är vinter i NZ i juni.. runt 10-15 grader på dagen max och kan gå ner under 10 på natten. Dessutom kan det vara en hel del regn.

En annan OT fråga: får man numer med Amex 2-4-1 åka västerut till NZ/Australien/söderhavet?
Jo det är vinter i NZ då och kan vara astråkigt väder om man har otur, alla är ju dock inte intresserade av sol och bad på sin semester. Man kan ju tex åka skidor där under deras vinterår om man intresserar sig för det.

En eurobonus-resa till Oceanien ska gå att åka åt båda hållen då det mer eller mindre är lika långt. Om det nu inte skulle gå så låter vi denna tävling tillåta sådan routing i vilket fall.
Klipper in från gcmap vilka avstånd vi pratar om, dessa 1000 miles i skillnad ser jag inga som helst problem med att vara reasonable när man kan åka via Thailand till Tokyo som exempel (vilket är ca 2300 miles längre, eller 33% längre sträcka)
upload_2017-10-11_23-9-1.png
 

Ormen

Medlem
Jag sätter fart på det hela med en resa som jag tog fram i går.
Har inte hunnit lägga upp den förrän nu och kan således inte till 100% garantera att samtliga platser finns kvar i dag, men de fanns naturligtvis i går..
Routing enl följande:

Söderhav.png




Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Kostnad 180k poäng.
En kort natt i Bangkok.
Långa layovers i Seoul och Bangkok.
Resa till söderhavet får bokas separat (t.ex 3-4k till Rarotonga) alt m 25k eurobonus i ekonomi (förutsatt att man inte har tur och bokningsagenten menar att utresan är 5 legs och att man kan flyga RAR-AKL på hemresan som del av aktuell bokning, då kostar en enkel till RAR ca 1.5k SEK).

Hyr bil i Wellington, bila runt och avsluta i Auckland. Flyg vidare till Söderhavet och sedan direkt hem.


______________________________________________

Jag är medveten om att routingen är kontroversiell och verkligen tullar på reglerna, men jag tyckte den var rolig och vi kan väl använda den som utgångspunkt för vad som får/inte får bokas i aktuell tävling, samt om det är ok med fler än en längre layover..

Här är hur som helst mina argument för varför man ska välja denna bokning:

  1. Har man sällan åkt business och verkligen vill göra själva resan till ett roligt äventyr så erbjuds här en jorden-runt resa med väldigt mycket tid i luften.
  2. Man får möjlighet att testa bra produkter från Europa, Fjärran Östern och Sydostasien.
  3. Man får uppleva 2 häftiga städer på vägen till slutdestinationen och efter en dag i Bangkok erbjuds man massage och avkoppling på flygplatsen.
  4. Trots lång ditresa sker de flesta "övernattningarna" i luften och resbudgeten påverkas således minimalt.
  5. Hemresan är optimerad för att gå så fort som bara möjligt.
  6. Jag vet att aktuell resa är kortare än reglerna, men oroa er inte. Boka denna routing nu och för någon enstaka hundring kan vi sedan boka om hemresan om någon vecka. Flygen med Thai från Auckland till Stockholm har award i princip alla dagar och med detta alternativ kan man alltså välja helt fritt kring exakt hur lång resan ska vara.
  7. Det finns de som definitivt skulle rekommendera Förstaklass men jag är av rakt motsatt uppfattning av två anledningar:
    1. Möjligheterna till kreativa och prisvärda first-routings till söderhavet är begränsade. Spara med denna bokning 60k poäng (30% av first till Sydostasien) och unna er en unik förstaklassupplevelse till Sydostasien vid nästa stora livshändelse.
    2. Om man nästan aldrig rest business är min personliga uppfattning att det är roligare att "börja" med business, går man direkt på first kommer man aldrig få samma härliga "aha"-upplevelse när man sedan ska åka business och det är faktiskt väldigt synd.
  8. Slutligen - Det klassiska resebyråcitatet "Förläng sommaren".
 

palmen

Moderator
Kul med ett första förslag.
Jag är dock rätt säker på att man inte får åka till/från Oceanien via Asien (både south och far east) och Nordamerika.
Ska man åka via USA tror jag att man måste hitta en flight som går direkt till/från Oceanien till antingen sydamerika eller nordamerika (eventuellt via Hawaii kan fungera). Har inte hört någon få nej på liknande routing så det kan ju så klart fungera men det finns risk för att man åker dit på "most reasonable routing"

Kul med resa will Wellington och inte Auckland som är det "enklaste" alternativet och dessutom i Singapore Airlines Business som inte är helt lätt att hitta.
 
Toppen