Senaste nytt

Tankar från moderatorer i sommarhettan i Skandinavien

Senator

Moderator
Vänner,

Vi hoppas alla mår bra i sommarhettan som ligger som en varm filt över stora delar av Skandinavien. Här kommer lite inspel från oss som modererar nu som vi också skall försöka vara lite lediga, och vår förmåga att agera blir lite sämre.

1. Om ni någon gång tvekar på "kan jag skriva detta här" så tipsar vi att ni läser våra Forumregler:
Forumregler - BusinessClass.se

2. Kom ihåg: vi sparkar alltid på bollen, inte på spelaren. Mao, diskutera sak och inte person.

3. Det finns inga dumma frågor, även om samma fråga har ställts 100 gånger tidigare. Var vänlig samt hjälp era virtuella vänner vid att skriva mer än "sök i forumet". Kanske länka till informationen? Vi har alla varit nya en gång, och kanske nästa gång är det just DU som behöver hjälp.

4. Vad din politiska åsikt är, bryr inte vi oss om. Dock är inte Businessclass.se ett politiskt forum, och du kan tycka vad du vill om SD, Moderaterna, Miljöpartiet, Vänstern, Donald Trump eller samhällen/nationer i Mellanöstern. Det finns många andra plattformer du kan få utlopp för dina åsikter. Däremot är det helt ok att diskutera:
Praktiska konsekvenser av en blockad av Qatar
Ändrade resemönster på grund av ny flygskatt

5. NYTT: nolltolerans för rasism och antisemitism. Vi har under senare par veckor haft några grova fall av både rasism och antisemitism. När det gäller avstängningar av medlemmar, har vi jobbat normalt med först kortare "semestrar" innan vi stänger någon permanent för återkommande brott mot forumregler (gäller inte den handfull som envisas att återkomma under ständiga nya användarnamn. Så snart vi bekräftar att det är samma person bakom tangenterna stänger vi av denne direkt). Vi har idag beslutat att all form av rasism och antisemitism medför direkt avstängning. "No ifs and buts"

6. Vi är också medlemmar och måste få kunna deltaga i en aktiv debatt i forumet.

Vi som jobbar med detta på vår fritid, önskar er alla en härlig sommar. Har ni frågor, kommentarer eller åsikter om moderering så skicka dessa via PM till alla 3.

MVH,
Fredrik (Palmen), Robert (rvarttinen), Hans (Senator)
 

agehall

Medlem
3. Det finns inga dumma frågor, även om samma fråga har ställts 100 gånger tidigare. Var vänlig samt hjälp era virtuella vänner vid att skriva mer än "sök i forumet". Kanske länka till informationen? Vi har alla varit nya en gång, och kanske nästa gång är det just DU som behöver hjälp.
Detta är ett bra sätt att få forum att gå under. Signal-to-noise ratio går ner rätt fort om alla börjar upprepa saker och ting och när förutsättningar ändras finns det helt plötsligt massor med trådar som fortsätter sprida gammal information och när dessa rättas går SnR ner ännu mer.

Att många frågor sedan verkar drivas av direkt lathet (typ, svaret står i första inlägget i samma tråd eller i någon annan sticky i samma delforum) gör inte saken bättre.

Om någon står vid en incheckningsdisk och har problem att på telefonen hitta informationen som de behöver NU så tror jag ingen skulle ha problem med att det ställs frågor som besvarats om och om igen, men det hör knappast till vanligheterna.
 

palmen

Moderator
Detta är ett bra sätt att få forum att gå under. Signal-to-noise ratio går ner rätt fort om alla börjar upprepa saker och ting och när förutsättningar ändras finns det helt plötsligt massor med trådar som fortsätter sprida gammal information och när dessa rättas går SnR ner ännu mer.

Att många frågor sedan verkar drivas av direkt lathet (typ, svaret står i första inlägget i samma tråd eller i någon annan sticky i samma delforum) gör inte saken bättre.

Om någon står vid en incheckningsdisk och har problem att på telefonen hitta informationen som de behöver NU så tror jag ingen skulle ha problem med att det ställs frågor som besvarats om och om igen, men det hör knappast till vanligheterna.
Man kan inte kräva att alla ska veta hur man söker och veta om något postats tidigare. Vi som hänger mycket på forumet har ju koll på det mesta men om frågor inte får ställas utan risk för en kort kommentar med att man ska söka istället kommer forumet också gå under med enbart folk kvar som kan allt.

De gånger frågor ställs som frågats hundra gånger är vår uppmaning att svara med en länk till aktuell tråd eller hänvisning till inlägg där info finns, eller så svarar man inte alls. Den personen man hjälper idag kan vara den person man själv får hjälp av om några månader om personen stannar kvar och återkommer till forumet.

En kort hänvisning, välkomnade till forumet och uppmuntran att ställa alla frågor man vill veta svaret på hoppas och tror vi kommer leda till att flera nya kommer till forumet och stannar kvar efter första inlägget. Kommer man över tröskeln med att göra ett tiotal inlägg så brukar personen också återvända.
 

Bankiren

Medlem
Detta är ett bra sätt att få forum att gå under.

Personligen tror jag att en ogästvänlig miljö och nonchalanta svar är två ingredienser för att få ett forum att gå under.

Man måste tillåta ”dumma” frågor. Bättre att skriva ”Har du läst första inlägget? ;-)” än att skriva något i stil med ”Har du övervägt att söka ett svar själv?”
 

adhoc76

Medlem
Jag tycker ni kan stänga denna tråd för ytterligare kommentarer! Det var solklara påminnelser om befintliga regler och kristallklara meddelanden om överväganden som ni moderatorer har gjort, i några fall på förekommen anledning. Jag uppfattade inte detta inlägg som start på en debatt, utan som ett sätt att sätta ned foten. Ibland är det bra att en punkt får vara en punkt.
 

Agö

Medlem
3. Det finns inga dumma frågor, även om samma fråga har ställts 100 gånger tidigare. Var vänlig samt hjälp era virtuella vänner vid att skriva mer än "sök i forumet". Kanske länka till informationen? Vi har alla varit nya en gång, och kanske nästa gång är det just DU som behöver hjälp.
Enig även om just de forumregler du hänvisar till tydligt säger:

"Sök innan du startar nya diskussioner
På många frågor finns det redan svar eller diskussioner som du kan fortsätta i."
 

Senator

Moderator
Detta är ett bra sätt att få forum att gå under. Signal-to-noise ratio går ner rätt fort om alla börjar upprepa saker och ting och när förutsättningar ändras finns det helt plötsligt massor med trådar som fortsätter sprida gammal information och när dessa rättas går SnR ner ännu mer.

Att många frågor sedan verkar drivas av direkt lathet (typ, svaret står i första inlägget i samma tråd eller i någon annan sticky i samma delforum) gör inte saken bättre.

Om någon står vid en incheckningsdisk och har problem att på telefonen hitta informationen som de behöver NU så tror jag ingen skulle ha problem med att det ställs frågor som besvarats om och om igen, men det hör knappast till vanligheterna.

Enig även om just de forumregler du hänvisar till tydligt säger:

"Sök innan du startar nya diskussioner
På många frågor finns det redan svar eller diskussioner som du kan fortsätta i."

Vi är helt överens mina herrar att detta hade varit den perfekta världen. Men om vi håller oss till den verklighet vi har, så lever vi väl i en imperfekt värld? För hade vi en perfekt värld så hade vi:
Inte behövt forumregler
Inte behövt moderatorer

Jag tror i denna imperfekt värld, så blev nog min punkt otydlig (för att jag är en imperfekt skribent). Är valet mellan att få nya medlemmar att skriva en fråga som upprepas eller inte skriva en fråga alls, tycker vi valet är solklart. Ställ frågan. Det är en annan sak om en medlem som har varit med i sju år och har skrivit 5.000 inlägg aldrig tar sig tid att leta. Det är lathet ;) Tyvärr finns dessa också, men vi är väl en snitt av Sverige?

Det som vi brottas med är att undvika att BC skall bli ett elitist forum av en liten skara av inbördes beundrare där INGEN utan självutnämnde Ph. D i Avios, EuroBonus, AMEX, Hilton Honors eller SPG vågar att ställa en fråga då varje fråga som ställs skapar en "virtuell suck" från denna något översittande, besserwisseriga grupp. Vi får stadigt den feedback och anmälningar om just detta. Intressant får vi aldrig feedback som gäller avsaknad av kompetens. Tvärtom, detta forum huserar en kollektiv kunskap som skulle vinna det galaktiska mästerskap i Trivial Pursuit, kategori resor. Men vi skulle inte vinna även Piteås statsmästerskap (förlåt anekdoten Piteåbo) i trevlighet, och det är det vi är ute efter. Ibland gäller det även när en medlem (som troligtvis är ny) ställer samma fråga för 100:e gång. Då läxar man inte upp medlemmen men önskar han/hon välkommen till kollektivet och visar vägen till hjälp.
 

Agö

Medlem
Köper det du säger men det kan inte i något sammanhang vara fel att söka själv först (och, som framgår av forumreglerna, kräva det - oavsett ny medlem eller 5000 inlägg). Kanske bara jag som är van att jobba lite på egen hand till och från.
 

Senator

Moderator
Köper det du säger men det kan inte i något sammanhang vara fel att söka själv först (och, som framgår av forumreglerna, kräva det - oavsett ny medlem eller 5000 inlägg). Kanske bara jag som är van att jobba lite på egen hand till och från.

Helt överens. Vi önskar nog alla verkligen tar sig tid att söka först. Dock vet vi att tröskeln till de första 10-25 frågorna/inläggen är relativt hög och vi vinner alla på att sänka den lite. Jag ser ofta kommentarer från nya medlemmar som skriver något som "nu har jag läst spaltmeter på spaltmeter men jag har en fråga..." Dessa måste vi definitivt belöna med hjälp. Men vi har grym kunskap som andra måste få ta del av, så låt oss hjälpa alla med positiv inställning istället för att få någon som äntligen har tagit mod till sig att fråga, känner sig uthängt som vissa gör idag.

PS! Jag är själv usel på att söka. Har blivit "uthängt" flera gånger att jag själv har haft svaret i en annan tråd :p
 
Toppen