Senaste nytt

Resa med 10 månaders i SAS business

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Ska ut och resa inom kort med en 10 månaders i SAS business till Shanghai och hem via Tokyo. Undrar om det finns något särskilt man ska tänka på på flyget?

Vi har bokat rad 1 hela vägen t-o-r. Finns där ex babykorg?

Jag vet att det har diskuterats mycket kring huruvida om man ska ha barn eller inte på business, den diskussionen vill jag inte starta. Men vore tacksam för ev tips och råd!

Är numera "bara" EBG =(
 

Mr Carter

Medlem
Jag, min fru och våran dotter har flugit i business class när hon varit 2, 7 och 10 månader. Våran dotter har aldrig gillat att sova i babykorgen så hon har fått sova i en egen stol (om det varit ledigt) eller sovit med mamma eller pappa i våra stolar. Mitt tips är att låta barnet sova när det själv vill sova , inte när mamma och pappa trycker att det är dags. När dottern var 10 månader var det mkt ”myror i brallan” och hon skulle precis till att börja gå så det blev mkt kryp/spring i gången. Napp eller flaska vid start och inför landning har fungerat bra för oss för att tryckutjämna. Första gången hon fick problem med öronen var vid hennes 40:e flygning men det gick över när hon fick suga på nappen, då var hon nästan 3 år. I övrigt är tipset att som förälder inte stressa upp sig och att ha gott om tid på marken. Alla barn är ju olika och vad som passar bäst för eran son/dotter vet ni säkert bäst själva :)
 

Berglund

Medlem
Jag uppskattar inte barn i business, framför allt inte spädbarn men om vi bortser från det... :)

Plats 1H har ett särskilt förvaringsfack/skåp stort nog för en normal ryggsäck eller liknande väska. Packa det nödvändigaste i en sådan, inte alltför stor väska så kan du ha den nära och lättåtkomlig. Skåpet går nämligen att öppna även om stolen är i loungeläge och till och med helt nedfälld. Då blir det smidigt för dig.
 

Erik M

Medlem
Hej,

Ska ut och resa inom kort med en 10 månaders i SAS business
Kul! Rapportera gärna! Många här har skrivit om sina erfarenheter och typ "det gick bra" men jag tycker det vore trevligt med lite mer detaljer.

Vår 4-månaders hade 6 flighter under bältet innan hon var 8 veckor gammal. De var korta och gick super: hon sov mkt. Ammade ibland vid landning. Flaska eller app har också funkat. När hon var ca 3 månader flög vi ned till Malaga i helt fullsatt plan. Det var jobbigare. Hemvägen var bättre, det spelar jättestor roll om man kan få egen rad eller inte! Om ett par veckor ska hon flyga med bara sin mamma, ska bli spännande att se hur det funkar rent praktiskt.

Hur som helst, vi har en resa i SAS Business till Chicago inbokad då hon kommer va nästan 10 månader så jag bumpar för intresse.

En sak jag sett diskuteras är längd- och viktrestriktioner på den där babykorgen. Kan va värt att hålla koll på om man har ett stort barn.
 

DHXSTHLM

Medlem
Insåg att vår bebis kommer att vara för fet för babykorgen. Det är en tung pjäs vi har att göra med då hon ligger 3 streck över kurvan... men korgen är iaf bokad. Få se hur vi gör! Tack för alla svar och all hjälp. Vi är resvana så det bör inte vara några problem. Vi har premiärflugit redna och kommer minst att ha 2 turer till innan vi lyfter.
 

Senator

Moderator
Vi har så långt gjort 10 flighter med Mini-Senator som nu är 7 1/2 månad. Längsta är London, men vi har SK903/904 planerat i december/januari och har bokat 1H och 2H. Han kommer vara runt 9 månader då.

Vi kör napp och/eller nappflaska vid take off och landning. Vi har haft två små incidenter som varade under 5min:
Hemresa via FRA så hade vi en brant nerstigning och vi hann inte med flaskan och nappen i tid
Utresa till ZRH blev lite tokigt när SAS ställde in och vi förflyttades till Swiss. Han var rätt så trött, och sambon var lite för snabb att få honom att sova. Som @Mr Carter skriver så har vi lärt oss att han sover bäst när han vill sova: hemma som borta.

Men, en stor skillnad är att vi åker nu mellan 45-60min tidigare till flygplatsen än vad vi gjorde innan. Allt tar tid: incheckning som nu är 4-5 kolli och inte 2 som tidigare, där gärna 2 av dessa är specialbagage. Sambon tar Mini, och jag har all handbagage. Det skall bytas blöjor på vägen, kanske tajmas med en tupplur. Vi jobbar lugnt och metodisk, och har väldigt sällan ett stressat barn.

Dock inser jag nu att vi kommer nog bara kunna använda SAS babykorg en gång eftersom Mini inte är så mini längre:

Babykorg: Du kan boka en babykorg utan kostnad för flygningar med SAS till/från Asien och USA.
Om du använder en babykorg får ditt barn väga högst 11 kg. Korgens längd är 72 cm.
Begär en babykorg genom att kontakta SAS Sales & Service.
Antalet tillgängliga babykorgar är begränsat på varje flygning
.

Vi har en resa till bokat med (nu väntar jag på inkommande missiler) Swiss First i februari till Dubai. Det lär vara sista interkontinentala resa vi gör utan egen stol. Vår nästa långresa blir nog sept-19 efter det som familj, och trots att Mini då inte har fyllt två år kommer jag nog köpa en stol till honom.
 

Delayed

Medlem
Jag uppskattar inte barn i business, framför allt inte spädbarn
Nu är du väl kantig. För min del får gärna alla ungar sitta i business, i varje fall när jag flyger coach... :rolleyes: Skämt åsido. Ingen gillar väl att vara granne med en skrikande unge, föräldrarna troligen minst av alla, men det är väl ändå klart att barn måste kunna flyga i alla kabinklasser.
 
Toppen