Senaste nytt

Nytt pass - Gammalt pass

Jag har åkt ifrån mitt pass och har tid för att ansöka om ett nytt pass idag.

Någon som vet om jag tvunget måste ha med mig det gamla passet när jag ansöker om nytt (som det står på hemsidan) eller om det räcker att ha med sig det gamla passet när man ska hämta ut det nya?
 
Jag behövde inte lämna ifrån mig mitt pass när jag ansökte om nytt senast så jag antar att man inte behöver ha med sig det så länge du har någon form av legitimation med dig
 

agehall

Medlem
De kommer försöka ta ditt gamla pass när du ansöker om ett nytt, men om du förklarar läget bör det räcka med att du lämnar in det gamla när du hämtar det nya för det finns egentligen inget krav på att du ska lämna in passet när du ansöker om ett nytt.
 

mtlmr

Medlem
Kan du legitimera dig med ID eller körkort, behöver du inte passet. Du kommer då att behöva passet endast när du hämtar ut det nya.

Du kommer inte att få ut det nya när det kommer utan att de kan makulera det gamla, däremot.
 

jsn

Medlem
Det är fullständigt orimligt att man skall behöva vara passlös medans de tillverkar ett nytt pass, så det är inga problem att ansöka om nytt pass utan att behöva lämna det gamla.
 

agehall

Medlem
Lite av ett udda randfall, men icke att förglömma. Vill man tex bevara gamla pass med udda stämplar utan att få stora hål rakt igenom alltihop kan det vara smart att vänta med att hämta ut passet tills det gamla gått ut.
 

fcx

Medlem
Lite av ett udda randfall, men icke att förglömma. Vill man tex bevara gamla pass med udda stämplar utan att få stora hål rakt igenom alltihop kan det vara smart att vänta med att hämta ut passet tills det gamla gått ut.

OT, men när jag fått mina gamla pass makulerade har jag bett dem att bara slå hål i fotosidan, vilket tydligen är ok.
 
Toppen