Senaste nytt

Några ord om servering på SK965/SK966 Köpenhamn - Hong Kong v.v.

Agö

Medlem
Premiärflög denna rutt i veckan, ut onsdag, hem 01:00 söndag. Förutom att LN-RKP fick kallas in för SK965 på utresan så tänkte jag passa på att göra några medskick.

SK965 har schemalagd avgångstid 20:55. I realiteten var vi i luften 21:22. Upplägget var komplett servering. Den var inte avslutad förrän en bra bit efter midnatt då kabinen släcktes ned. Det var stressigt för CC på slutet eftersom de också tvingades hantera ett antal felande stolar på den fula ankungen...

Frukostserveringen inleddes 1:45 före ankomst till Hong Kong. Total flygtid var 10,5 h. Med andra ord tämligen kort tid för "ostörd sömn".

SK966 har schemalagd avgångstid 01:00. Även här hade vi otur då HKG gick ned på enbanedrift vilket resulterade i en slottid för avgång 02:35. Därefter valde man likväl att köra komplett servering som var avslutad runt 04:30 lokal tid. Undertecknad var ju kvar på europeisk tid och vaknade upp av att serveringen fortsatt pågick 04:30.

Frukostvagnarna rullade in i höjd med St Petersburg, dvs. med ca. 1:45 kvar. Sträckan klarades av på 11h så återigen blir det ganska lite tid kvar till ostörd sömn.

Detta mest för information men kanske också för diskussion. SAS basunerade ju ut att de nya avgångstiderna var perfekta för affärsresenärer som vill kunna sova ordentligt. Om över eller halva flygtiden går åt till servering blir det ju lite pannkaka av det hela.
 

fcx

Medlem
Men för att anknyta till ursprungsobservationerna, ja serveringen i SAS business har sina brister helt klart. På dagflygningar levererar man en av marknadens bättre produkter. På nattflygningar ligger man långt efter konkurrenterna, trots att det är exakt samma produkt som man levererar.

Med flygtid 11 timmar från Hong Kong så blir det ju runt 6 timmar sovtid över efter 3+2 timmar servering. På 7-timmarsflygen från New York blir det knappt någon sovtid alls, speciellt som man ofta landar långt före tidtabell.
 

HeadChef

Medlem
Premiärflög denna rutt i veckan, ut onsdag, hem 01:00 söndag. Förutom att LN-RKP fick kallas in för SK965 på utresan så tänkte jag passa på att göra några medskick.

SK965 har schemalagd avgångstid 20:55. I realiteten var vi i luften 21:22. Upplägget var komplett servering. Den var inte avslutad förrän en bra bit efter midnatt då kabinen släcktes ned. Det var stressigt för CC på slutet eftersom de också tvingades hantera ett antal felande stolar på den fula ankungen...

Frukostserveringen inleddes 1:45 före ankomst till Hong Kong. Total flygtid var 10,5 h. Med andra ord tämligen kort tid för "ostörd sömn".

SK966 har schemalagd avgångstid 01:00. Även här hade vi otur då HKG gick ned på enbanedrift vilket resulterade i en slottid för avgång 02:35. Därefter valde man likväl att köra komplett servering som var avslutad runt 04:30 lokal tid. Undertecknad var ju kvar på europeisk tid och vaknade upp av att serveringen fortsatt pågick 04:30.

Frukostvagnarna rullade in i höjd med St Petersburg, dvs. med ca. 1:45 kvar. Sträckan klarades av på 11h så återigen blir det ganska lite tid kvar till ostörd sömn.

Detta mest för information men kanske också för diskussion. SAS basunerade ju ut att de nya avgångstiderna var perfekta för affärsresenärer som vill kunna sova ordentligt. Om över eller halva flygtiden går åt till servering blir det ju lite pannkaka av det hela.

Åkt den nya linjen från cph 2 gånger, inte alls nöjd med serveringen åt något håll. Som du säger är det svårt att få till bra sovtid. Jämför med Singapore airlines flyg från Singapore till Europa som avgår ca midnatt med snabb servering.
 

matado

Medlem
Samt att WiFi inte fungerade på denna flight. Men det kanske har att göra med LN-RKP.
Oavsett, så borde SAS sluta marknadsföra sin WiFi på lounghaul eftersom som den sällan fungerar.
 

Dr. Miles

Expert
På dagens SK966 från Hong Kong började de att servera frukost ca 2 timmar 20 minuter före förväntad ankomsttid.
Det tyckte jag att det var för tidigt för frukost.
De flesta medpassagerare låg och sov när kabinbelysning tändes.

Jag åt på loungen så skippade jag första serveringen och la mig direkt efter säkerhetsbältesskylten var släckt.

SAS bör fundera på att servera mat (t ex dela ut smörgåsar, alternativt matkupongen) på marken i Hong Kong och sedan skippa första serveringen.
De flesta passagerare är antagligen inte intresserade att äta en full måltid runt kl. 03 på morgonen i Hong Kong tid.
 

RobHK

Medlem
Håller med om att i dessa situationer lyser SAS effektivitetsproblem igenom rejält.

När det finns två business kabin delar, borde man anvisa en del där middags-serveringen inte finns för de som vill sova.

På Finnair flighter har det ibland blivit så av ren slump, då alla vill sitta där fram och tomt i bakre delen. Har kunnat gå bak och sussa tillsammans med någon enstaka till som insett detta..
 

Canadien

Medlem
På sena långflygningar under 10h brukar jag somna strax efter takeoff och vakna strax innan landning. På med ögonmasken, öronproppar och stolen ned i flat så fort man får. Bryr mig inte om den mediokra maten i Eko/Business. First är undantaget då man iallafall får försöka sätta i sig lite mat och dryck, men då går det oftast väldigt fort att få sin servering.
 
Toppen