Senaste nytt

Några Hokkaido restips?

Norrec

Medlem
Hej,

Ska resa till Hokkaido för första gången. Reser i maj eller juni.
Om ni har några bra tips på saker att göra, ställen att åka till, bra restauranger tar jag tacksamt emot allt! Vi är två personer som åker och naturupplevelser står högt upp på önskelista ;)
 

Homer

Medlem
Resa hur? inte alldeles enkelt att ta sig runt utanför städerna utan bil.
Det finns diverse special/sightseeingtåg på sommaren
Schedule of 2017 summer seasonal trains of Japan Railways | Japan Rail Pass and rail travel in Japan complete guide – JPRail.com
Travel Information | JR Hokkaido-Hokkaido Railway

Nära Sapporo - Noboribetsu Onsen
Fika (all-you-can-eat-and-drink) gör man i Sapporo beer garden, Kirin beer garden och Hokaido beer garden
Whisky entusiaster kan enkelt besöka Nikka Distillery i Yoichi nära JR stationen
 

Johan Gott

Medlem
Hej,

Ska resa till Hokkaido för första gången. Reser i maj eller juni.
Om ni har några bra tips på saker att göra, ställen att åka till, bra restauranger tar jag tacksamt emot allt! Vi är två personer som åker och naturupplevelser står högt upp på önskelista ;)

Jag har bara varit på Hokkaido på vintrarna för skidåkning men länge velat återvända på sommaren och besöka Nationalparken Shiretoko i nordost.

Även lavendelsäsongen tror jag är en upplevelse (verkar dock börja i slutet av juni vilket kanske kan vara för sent för er...)

Lavender Season in Hokkaido 2018 | Visit Furano and Biei | Kyuhoshi
 

Norrec

Medlem
Resa hur? inte alldeles enkelt att ta sig runt utanför städerna utan bil.
Det finns diverse special/sightseeingtåg på sommaren
Schedule of 2017 summer seasonal trains of Japan Railways | Japan Rail Pass and rail travel in Japan complete guide – JPRail.com
Travel Information | JR Hokkaido-Hokkaido Railway

Nära Sapporo - Noboribetsu Onsen
Fika (all-you-can-eat-and-drink) gör man i Sapporo beer garden, Kirin beer garden och Hokaido beer garden
Whisky entusiaster kan enkelt besöka Nikka Distillery i Yoichi nära JR stationen

Tack för all informationen @Homer
Oj det var mycket alkohol :p
Hade tänkt hyra bil när vi är där. Lättare att ta sig runt ständerna med bil.
Men special/sightseeingtåg låter spännande.
 

Dr. Miles

Expert
Hokkaido är stort! Ytan är lika stor som Norrbotten och Västerbotten tillsammans.

Många icke-hokkaidobo som kör bil i Hokkaido får ofta fortkörningsböter för att fartbegränsning av vanliga vägar är ofta 50 km/timme men det inte finns så mycket trafik jämfört med fastland Japan och många och långa raka sträckor.
 

Norrec

Medlem

Lukas2

Medlem
Jag åkte upp till Wakkanai och Cape Soya i norra delen av Hokkaido. Kanske inte supermycket annat och göra där uppe, men kul och varit där.
20160702_120417-1.jpg
 

Homer

Medlem
Hokkaido är stort! Ytan är lika stor som Norrbotten och Västerbotten tillsammans.


Vill man besöka riktigt avsides belägna ställen som Rishiri-Rebun-Sarobetsu nationalpark (de små öarna längst norrut)
så borde det vara en bra deal att flyga och köpa någon typ av "visit japan biljett"
Jag kom jag dock fram till att det fanns två flygplatser i Sapporo, CTS och OKD, den senare används för
små plan och flyg inom Hokkaido, så vill man flyga från exempelvis Tokyo krävs byte av flygplats i Sapporo (kanske även 2 separata
biljetter).
Eller vad säger doktorn?
 

Dr. Miles

Expert
Vill man besöka riktigt avsides belägna ställen som Rishiri-Rebun-Sarobetsu nationalpark (de små öarna längst norrut)
så borde det vara en bra deal att flyga och köpa någon typ av "visit japan biljett"
Jag kom jag dock fram till att det fanns två flygplatser i Sapporo, CTS och OKD, den senare används för
små plan och flyg inom Hokkaido, så vill man flyga från exempelvis Tokyo krävs byte av flygplats i Sapporo (kanske även 2 separata
biljetter).
Eller vad säger doktorn?
Till Rishiri (RIS) flyger ANA från Sapporo Chitose (CTS) under sommaren men till Rebun (RBJ) finns det inget reguljärflyg sedan 2003.

フライト情報利尻富士町
https://ja.wikipedia.org/wiki/礼文空港
 
Toppen