Senaste nytt

Kommer SAS att öppna linjer till Sydamerika?

Ricci

Medlem
Nu blir det OT direkt i tråden, vet inte om denna artikel har kommenteras på BC
Trovärdigheten när Flygtorget skriver något kanske inte är den högsta
Notera ? i länken

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » SAS siktar på Sydamerika?
Som sagt OT i denna tråd:
Jag tror inte på Sydamerika med SAS (eller möjligtvis kanske Brasilien) och detsamma är med Sydafrika.
Men kan man hitta en bra deal med cargo och kan dedikera en A340 3gånger i veckan så kanske det är värt att pröva.
Jag tror snarare det är Sydostasien/Ostasien som är mest intressant.
Men vi kan väl fortsätta spekulera mer i denna tråd:
http://www.businessclass.se/forum/t...ånglinjer-vilka-destinationer-blir-det.19916/
 

ulagun

Medlem
Något att längta till.
Kommer ihåg den tiden då SAS flög Brasilien via LIS med DC-10;or. Vad jag minns så var de ofta fullbokade och mängder med frakt.
Anser generellt att Star A är svaga på Sydamerika sedan Varig lades ned och TAM av någon anledning lämnade alliansen.
Efter vad jag läst här på BC är TAP medelmåttigt alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

imartin

Medlem
Är just nu i Medellin (Colombia) för andra gången och har funderat på hur coolt det vore om SAS skulle flyga hit. Colombia är ju Latin Amerikas heta, upcoming resemål just nu (framför allt med tanke på att Mexico tappar pga av försämring av säkerhetssituationen där) och Medellin är speciellt trendigt. Man träffar en del svenskar här redan (ok, "en del" är kanske att ta i. Några stycken då och då :)). Samtidigt finns det inte så många smidiga förbindelser från Europa med *A (speciellt inte till Medellin). En eller två med Avianca (utan codesharing från/till Norden).

Vet dock inte om det kan vara lönsamt att flyga en sådan rut t.ex. bara en gång i veckan, till en marknad som inte liknar någon av de existerande långdistansmarknaderna. Antagligen kommer det vara för dyrt. Så jag gissar att det här är mer min egen fantasi än något realistiskt. Skulle ändå tro att det vore något intressant, framför allt om det görs i samband med någon slags kampanj om turism i Colombia och med en tidtabell som tilllåter transit från andra delar av Europa via ARN. Kanske skulle till och med ARN-Medellin-Cartagena-ARN var möjligt...(så som t.ex. Turkish Airlines gör här - Istanbul-Bogota-Panama City-Istanbu en eller två gånger i veckan).
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

imartin

Medlem
Jag har inte gjort något uttalande om säkerhet i Colombia.

Men varför jag nämnde Mexico var att där försämras säkerhetssituationen konstant, medan den blir bättre med varje år i Colombia. Så utvecklingen går åt fel hål i Mexico och åt rätt i Colombia (sett över en tioårsperiod). Även om det fortfarande mycket som händer här, inget snack om saken. Men ur affärs- och turism-perspektiv har Colombia "momentum", och då kan det ju bli intressant för flygbolag att passa på. Tänker jag iaf.

Det är inte mindre säkert här än t.ex. Rio (snarare mer säkert) och det är många som åker till Rio från Sverige. Jag har nu varit sammanlagt 2 månader i Medellin och hittills inte haft en dålig upplevelse (fast så klart måste man akta sig lite - som i hela Latin Amerika).
 

MrDollar

Medlem
Ah sorry, läste det som att Colombia skulle vara säkrare (typ inte farligt). Läste lite för fort.

Jag får ta och läsa på lite mer, färsk information angående Colombia, sist man läste/visste om det var att det var massa drog/kartell krig.

Jag har inte gjort något uttalande om säkerhet i Colombia.

Men varför jag nämnde Mexico var att där försämras säkerhetssituationen konstant, medan den blir bättre med varje år i Colombia. Så utvecklingen går åt fel hål i Mexico och åt rätt i Colombia (sett över en tioårsperiod). Även om det fortfarande mycket som händer här, inget snack om saken. Men ur affärs- och turism-perspektiv har Colombia "momentum", och då kan det ju bli intressant för flygbolag att passa på. Tänker jag iaf.

Det är inte mindre säkert här än t.ex. Rio (snarare mer säkert) och det är många som åker till Rio från Sverige. Jag har nu varit sammanlagt 2 månader i Medellin och hittills inte haft en dålig upplevelse (fast så klart måste man akta sig lite - som i hela Latin Amerika).
 

Jönsson

Medlem
Ah sorry, läste det som att Colombia skulle vara säkrare (typ inte farligt). Läste lite för fort.

Jag får ta och läsa på lite mer, färsk information angående Colombia, sist man läste/visste om det var att det var massa drog/kartell krig.
Eacobar och grabbarna sköts till döds på 90-talet. ;)
 

imartin

Medlem
Massa drog/kartell krig är det fortfarande. Men nivåerna har gått ner så pass mycket att - med lite försiktighet och rätt val av ställen - så är det numera ett trevligt och spännande land för turister.
 
Toppen