Senaste nytt

Billion Dollar Route, löpande 12 månader 2017-2018

Agö

Medlem
För oss som gillar udda statistik och fakta följer nedan en lista på de rutter som ger högst intäkter för flygbolagen. London Heathrow - New York JFK genererar alltså över en miljard US-dollar. Den enda lite överraskande rutten är Air Canadas Vancouver - Toronto. Intressant också att ingen intra-Asien-rutt återfinns på tio topp, marknaderna kanske är för delade.

upload_2018-7-16_14-36-34.png


Källa: Billion Dollar Route
 

Senator

Moderator
Också intressant när man tar med alla rutter med flest passagerare runt omkring i världen:
List of busiest passenger air routes - Wikipedia
Notera att två inlands-rutter i Norge är på Topp 10 listan för Europa

Jag undrar på om det är enbart British Airways egna till JFK (8x per dag) eller räknas Joint Venture med American (4x) + EWR (x2) + LCY-JFK (1x) + LGW-JFK (1x) med? Annars är det grym intjäning på dessa gamla B747-400or som flyger denna rutt.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu tvivlar jag inte på att OAG har tillgång till en hel del intressanta siffror men jag undrar ändå hur man kommit fram till dessa siffror när det kommer till omsättning? Hur räknas codeshare och Joint Venture till exempel. Hur stor del av en billig I-klass biljett på sträckan ARN-HEL-LHR-JFK-LAX-LAS t/r tillfaller sträckan mellan London och New York?

Att IATA kunde se detta när de i stort sett hade hand om all clearing mellan flygbolagen förstår jag, men har verkligen OAG den informationen?? Och om flygbolagen gav dem informationen av olika aneldningar är jag tveksam till att de tycker den är till för publicering?

Ett sätt man skulle kunna få fram siffrorna är att räkna flygbolagens totala omsättning samt hur många flygtimmar de har fördelat på alla rutter och sedan dela en sträcka med totalsummorna. Jag ställer mig dock tveksam till att det blir speciellt rättvisa siffror, i synnerhet på en dollar när. ;)
 

jsn

Medlem
Enda Europeiska flygplatsen som är representerad är LHR, tycker det är intressant map AMS, FRA, CDG också finns i Europa...
 
Toppen