Senaste nytt

Arlanda - vad tycker ni?

Kära vänner,

Jag skulle vilja höra era åsikter om Arlanda som flygplats. Med tanke på att BC-medlemmar reser mycket och kan jämföra med andra flygplatser så vore kul och höra era tankar.

För att starta tråden så kommer jag med några observationer:

- Enda huvudstadsflygplatsen i Norden som har hyrbilarna off-site (bussresa krävs, oftast jättekul resa med ståplatser)
- Förutom Arlanda Express så är det slumpen som avgör när man kommer fram till STO eller ARN (trafikkaos är normen). E4 och infran till/från börjar vara ett riktigt problem...
- WiFi är gratis men begränsar trafiken (jfr fler andra flygplatser, tex HEL)
- Promenaden från F-piren till utgång..var tanken här att pax ska få motion?
- Passkontrollerna - ständig underbemanning som norm?
- Terminal 2, nu får endast taxin o bussar lämna vid dörren. WTF? Hur gör man med de som behöver assistans?
- Promenaden Terminal 2 till 5, eller 4 till 5. Hur kan tom Frankfurt kännas bättre jämfört med detta?
- Säkerhetskontrollerna Terminal 5. Själva "ställ dig här" med två platser vid bandet funkade aldrig, hur kan även detta var så svårt just på Arlanda?
- Terminal 5. Toalettkapaciteten vid baggagebanden. Hopplöst.
- Sena ankomster från LHR - "alltid" nåt strul med markpersonalen som inte är vid gate:n vid tid och kombinerat med underbemannad passkontroll.

Obs att jag låter bli de sedvanliga klagomålen om dyra priser på kaffe o frallor.

Vad tycker ni?
 

Mr Basic

Medlem
Kära vänner,

Jag skulle vilja höra era åsikter om Arlanda som flygplats. Med tanke på att BC-medlemmar reser mycket och kan jämföra med andra flygplatser så vore kul och höra era tankar.

För att starta tråden så kommer jag med några observationer:

- Enda huvudstadsflygplatsen i Norden som har hyrbilarna off-site (bussresa krävs, oftast jättekul resa med ståplatser)
- Förutom Arlanda Express så är det slumpen som avgör när man kommer fram till STO eller ARN (trafikkaos är normen). E4 och infran till/från börjar vara ett riktigt problem...
- WiFi är gratis men begränsar trafiken (jfr fler andra flygplatser, tex HEL)
- Promenaden från F-piren till utgång..var tanken här att pax ska få motion?
- Passkontrollerna - ständig underbemanning som norm?
- Terminal 2, nu får endast taxin o bussar lämna vid dörren. WTF? Hur gör man med de som behöver assistans?
- Promenaden Terminal 2 till 5, eller 4 till 5. Hur kan tom Frankfurt kännas bättre jämfört med detta?
- Säkerhetskontrollerna Terminal 5. Själva "ställ dig här" med två platser vid bandet funkade aldrig, hur kan även detta var så svårt just på Arlanda?
- Terminal 5. Toalettkapaciteten vid baggagebanden. Hopplöst.
- Sena ankomster från LHR - "alltid" nåt strul med markpersonalen som inte är vid gate:n vid tid och kombinerat med underbemannad passkontroll.

Obs att jag låter bli de sedvanliga klagomålen om dyra priser på kaffe o frallor.

Vad tycker ni?

1. Har bara hyrt bil en gång på Arlanda och då bodde jag på Radisson precis bredvid.
2. Bor i Uppsala och då fungerar E4 riktigt bra (tåg är samma lotteri som mot Sthlm).
3. Uppskattar enkelheten i ARN:s wifi. Skall dock tilläggas att jag endast använder den för lite ”slösurf”.
4. Instämmer, är väldigt låååångt till F39/F69.
5. Här upplever jag en klar förbättring de senaste året
6. Värdelöst.
7. Mellan T2/T3 och T5 behövs det verkligen ett rullband (som passerar T4 och Sky city).
8. Vilket fiasko. Upphandlar Nokas (Securitas ut) och sedan har de inte tillräckligt med personal?!
9. Tycker kapaciteten är ok, däremot måste fräschheten bli betydligt bättre.
10. Svårt att lägga detta på flygplatsen, handlingbolagen har för lite folk helt enkelt (gäller inte bara sena tider).
11.(ny punkt) Terminalerna upplevs alldeles för små och trånga för de volymer som numera reser till/från Arlanda. Antalet passagerare har ökat med 5+ miljoner sedan 2012 och i princip inga nya terminalytor har byggts under den tiden.

Obs att jag låter bli att klaga på dyra priser, då jag tycker ARN står sig bra jmf med andra europeiska flygplatser ;)
 
Helt enig med 11.
Vad gäller punkt 10 så har du helt rätt att det är handlingbolagen, men jag ser inte samma track record vid sena arrivals på andra flygplatser (i civiliserade städer).
Keep it coming - vad säger ni andra?
 
Agö - tack för länken! Glädjande att man är inte ensam i sina tankar.

Vi ska inte glömma Skytrax och andra enkäter, flygplatsen är sämst i Norden. Som Stalin (!) sa så är statistik relativt men det ger en klar fingervisning hur fint vi har det...
 
Toppen