Senaste nytt

Årets tjänsteresa

intuition

Medlem
Tänkte glädja alla med en rapport från årets tjänsteresa!

Nu tänker kanske somliga att ni ska få läsa om en lång, fantastisk resa i första klass, med lyxiga luncher, spännande spektakel och märkliga möten.

Tyvärr inte. Detta är helt enkelt 'årets tjänsteresa' eftersom jag en gång om året har möjlighet att åka till Stockholm i tjänsten. Observera formuleringen "en gång". Så det är inte någon större konkurrens när årets resa ska utses!

Förra året loggade jag förresten 178 479 km med rumpan i ett flygsäte. Av detta var hela 1 062 km (dvs 0,6%) i tjänsten! Så ni kan förstå att det här med tjänsteresor är lite exotiskt för mig och värt en reserapport.


Bokning
Kollegan och jag får samma inbjudan till konferens och han börjar prata om att nattåget från Malmö fungerar bra. Ombord kl 22, framme kl 6 och sedan står tåget någon timme till för uppvaknandet.
Jag ler lite ansträngt men finner mig snabbt och kontrar med att jag helst inte vill vara hemifrån den där extra kvällen. Kanske ska jag bara för säkerhets skull ta och kolla lite flygpriser? Han tvekar, men går med på att det inte kan skada.

Turligt nog är SJ inte direkt billiga om man inte vill ligga i sovsal, så ribban har hamnat på en nivå som gör mig hoppfull att kunna hitta flyg till konkurrenskraftigt pris. Det är dock bara en månad kvar till konferensen och vi behöver åka med en populär morgonavgång, så det driver upp priset. Men om jag kombinerar med en sen kvällsavgång hem, hamnar jag på runt tusenlappen, som är samma som tåget.

Kollegan är förvånad och nickar instämmande. Kanske ska vi till och med kosta på oss att komma hem i tid? Nja, trehundra till per man. Men, what the heck, det får gå! Vi känner oss lyxiga och slår till med Norwegian-biljetter för 1 338 kr per man.

Jag erbjuder mig att ligga ute med pengarna och eftersom jag har Norwegian kort så sparar vi ju dessutom in kortavgiften. En win-win!

Norwegians fantastiska lojalitetsprogram (viss ironi) ger mig både gratis sittplatsval och priority security och jag ser fram emot att få dra lite nytta av dessa förmåner. Men icke-sa-nicke. När man har bokat två resenärer i samma bokning går det inte att välja plats gratis! För att kunna välja min egen plats gratis måste jag nämligen samtidigt betala för kollegans plats. Det finns inget
mellanting. Antingen måste båda ha en bokad plats eller så ska ingen ha en bokad plats.
Som sagt, vår budget för denna enda tjänsteresa är begränsad, så jag får bita i det sura äpplet och helt enkelt avstå från sittplatsval och priority.

Det blir ännu roligare ett par dagar senare då ytterligare en kollega hittar några kronor i budgeten och vill följa med. Så nu är vi tre personer på två reservationer som kommer att hamna slumpmässigt i kabinen.


Check-in
Eftersom jag har bokat och betalt för alla tre ligger samtliga resor i min norwegian-profil. Kollegorna är inte helt resvana och jag inser att det är bäst att jag checkar in alla tre. Tänker att jag kanske kan fixa till sittplatserna samtidigt. Det går dock inte, så vi hamnar blandat på rad 23 och 28 och incheckningen är nu klar. Sedan kraschar Norwegian sajten. I appen står vi fortfarande som ej incheckade och försöker jag checka in igen får jag bara ett felmeddelande om att det inte går att checka in just nu, och att jag ska försöka på flygplatsen.


Avfärd
Den stora dagen har anlänt och jag ger mig iväg till Sturup. Jag kommer lite sent och hittar mina kollegor vid gaten, så helt uppenbarligen har incheckningen fungerat eftersom de kommit igenom säkerhetskontrollen. Fast när vi boardar får de röd signal och "Seating error". Agenten får knappa lite på sin dator och sedan kommer det ut en sittplats-lapp. Fast det är exakt samma sittplatser som innan!
Väl ombord köper kollegan "Kaffe och pastry" som enligt prislistan kostar 50 SEK. Blir först tvungen att övertyga flygvärdinnan om att det finns en sådan "deal" och blir sedan debiterad 51kr. När han frågar en förbipasserande flygvärdinna om det ingår påtår får han bara en blick som säger "Driver du med mig?"
Själv avstår jag från att köpa något, tycker det är grinigt snålt av Norwegian att inte bjuda kaffe och te.

Jag är förresten så glad att mina tjänsteresor är begränsade både till antal och längd. Sitter på en härlig mitt-plats och fast att jag inte ens är 175cm lång är det bara precis att knäna inte slår i stolen framför.
Knä.jpg


Har man lap-top i knät så att tangentbordet är på lagom avstånd kan man inte vika upp skärmen tillräckligt för att kunna se. Inte undra på att Norwegian är affärsresenärens val! ;)
laptop.jpg



Nä, tack och lov är huvuddelen av mina resor helt mitt eget val.




Efter landning taxar vi till terminal 5 (dvs utrikes) och får det upplyftande beskedet att vi ska åka buss tillbaka till T4. Inte ens mina res-ovana kollegor är imponerade. Vi skrattar lite åt det extremt komplicerade utropet till passagerarna om att gå igenom blå eller grön dörr för att komma in i terminalen och om man ska gå till höger eller vänster efter den blåa eller gräna dörren. Men det är väl så för oss kusiner från landet att vi inte riktigt uppskattar storstadens alla möjligheter. :)


Kvickt iväg med flygbussen och vi anländer i lagom god tid till konferensen för att sätta i oss frukost-frallor och kaffe. Jag käkar tre gratis-frallor och två koppar kaffe som kompensation för det frukostlösa flyget.

Sedan prövar jag att checka in oss alla på returen från mobil-appen men den påstår att Malmö är en destination som inte tillåter incheckning i förväg! Jojo, jag vet att Stockholmare tror att Skåne hör till Danmark, men det här är väl ändå att ta i?!
Jag försöker igen och igen under pauserna i konferensprogrammet och plötsligt fungerar det igen. Alla tre incheckade! Denna gång spridda mellan rad 7 och 25.


Återfärden
Lyxiga vardagen för affärsresenären. Flygbussen med fungerande internet
Buss.jpg


Konferensen slutar tidigt och vi är tillbaka på Arlanda redan en timme innan avgång. Med hjälp av incheckningsautomaten lyckas jag stuva om oss till lite bättre platser men sitta tillsammans kan vi inte.

Vi går ombord. Alla vill tydligen snabbt hem och snart är planet fullt. Kaptenen ropar ut att hon är tacksam för att vi boardade så snabbt, men att det inte hjälper eftersom hennes styrman sitter fast på tåget från Stockholm C (totalstopp på banan). Vi får vänta på att en vikarie körs i bil från hemmet.

Vi lyfter till sist och jag visar kollegan den lyxiga finessen med Norwegian wifi. Han lyckas sända ett par meddelanden, men inte att ladda en nyhetssajt på de 40 minuter som nätverket är öppet. Internet är för långsamt helt enkelt..


Bonus-program
Nåväl, utöver denna fantastiska res-upplevelse som min arbetsgivare bjudit på, har jag ju också lyckats samla poäng i Norwegian rewards. Totalt 93 poäng faktiskt! Det motsvarar lite drygt 2% cashback, dvs snäppet bättre än andra kreditkort. Å andra sidan är pengarna inlåsta och kan bara användas på Norwegians flyg, så värdet i verkligheten är lägre. Och det retar mig enormt att de mediokra status-förmåner man har på Norwegian inte går att använda om man reser tillsammans med andra.
 

FFlash

Medlem
Underhållande läsning som vanligt :)

Jag åkte tåg sist, nästa affärsresa blir båt till STO och jag reggade mig nyss på norwegian rewards så det verkar vara en trend att åka snålt i tjänsten och jetset privat! ;)
 

HCas

Medlem
Rödnos på tjänsteresan är en klassiker! Finns det en resepolicy med pris som urvalskriterium är det ju oftast där man hamnar.

Men på det hela taget tycker jag norsken funkar bra, stora flygplatser och egentligen samma ombordupplevelse som på SAS med undantag för gratiskaffet. Jag har loggat 8 segment med dem senaste två åren och det har i stort sett alltid varit relativt behagligt. En gång ställde de in flighten kvällen före, men då blev jag ombokad till business med annat bolag och kunde hösta in 400 euro, så allt löste sig till det bästa. Kan hända att det var något resebyråavtal som räddade mig den gången?
 

Patrik

Medlem
Haha, kul rapport. Själv åkt norsken en gång, 186cm lång, kändes som sätet dessutom lutade lätt framåt, d.v.s. inget stöd under låren. Stockholm t.o.r. Amsterdam, så det fungerade väl, men aldrig igen om jag får bestämma! (och det får jag oftast som tur är)
 

Fixter

Medlem
Wow,har själv varit där. Nu precis startat på nytt företag och det var inte ens diskussion om att boka SK-plus på nästa resa (måndag)

Kontraster
 
Toppen