Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

Är det bara jag som har haft otur i över 15 år som har format mitt intryck till att känna att Thai är bland de sämsta bolagen i *Å?
Fyrkantigare bolag har jag aldrig upplevt. Letar fortfarande efter Thai Smile. Riktig sugig logistik i kabin vid utslöngandet av maten. Kallt vin. Konstig attityd. Customer Care vet inte vad Care är utan de bara skriver att de skall meddela CC och avslutar alltid med att en i Thai anställd är stolt - jaha över vadå?
Jag har bitit mig i tummen de flesta ggrna men måttet blev rågat förra resan då jag tog med familjen. Tvekade mellan LH och Thai - blev det senare och en besviken familj.
Nu den här resan så var CC i sitt esse. De sade emot mig när jag argumenterade lite på ett uppfört vis. Jag har svårt att tro att det beror på mig då andra bolag är väldigt öppna och villiga att lösa det som dyker upp på bästa, för båda parter, sätt. Nu senast funkade inte IFE och jag frågade om jag fick byta till ett annat säte men det blev nej med hänvisning att paxen bredvid som var Thai Gold inte ville ha någon brevid sig.
Har aldrig känt mig bekväm med Thai oavsett klass.
Hur är Era reflektioner?
 

Canadien

Medlem
Bra att Thai respekterar seat block för en statusresenär, men mindre bra att de inte erbjuder ett säte med fungerande IFE. Fanns det inga andra platser än just denna bredvid Thaiguldaren som var lediga? Som Dr Miles påpekar så kan det blivit bättre resultat om man diskret påpekat problemet mellan 4 ögon till Purser eller liknande då personalen ute i kabinen inte vill göra annat än le och nicka.
 

Jönsson

Medlem
Bra att Thai respekterar seat block för en statusresenär, men mindre bra att de inte erbjuder ett säte med fungerande IFE. Fanns det inga andra platser än just denna bredvid Thaiguldaren som var lediga? Som Dr Miles påpekar så kan det blivit bättre resultat om man diskret påpekat problemet mellan 4 ögon till Purser eller liknande då personalen ute i kabinen inte vill göra annat än le och nicka.
Det har kanske, som i många ostasiatiska länder, mer att göra med att förlora ansiktet och att rädda ansiktet (säger man så på svenska?). Det är helt oacceptabelt att påpeka att någon har fel inför andra. Då är det bättre att låta någon ha fel.
 

bankb

Medlem
Är det bara jag som har haft otur i över 15 år som har format mitt intryck till att känna att Thai är bland de sämsta bolagen i *Å?
Fyrkantigare bolag har jag aldrig upplevt. Letar fortfarande efter Thai Smile. Riktig sugig logistik i kabin vid utslöngandet av maten. Kallt vin. Konstig attityd. Customer Care vet inte vad Care är utan de bara skriver att de skall meddela CC och avslutar alltid med att en i Thai anställd är stolt - jaha över vadå?
Jag har bitit mig i tummen de flesta ggrna men måttet blev rågat förra resan då jag tog med familjen. Tvekade mellan LH och Thai - blev det senare och en besviken familj.
Nu den här resan så var CC i sitt esse. De sade emot mig när jag argumenterade lite på ett uppfört vis. Jag har svårt att tro att det beror på mig då andra bolag är väldigt öppna och villiga att lösa det som dyker upp på bästa, för båda parter, sätt. Nu senast funkade inte IFE och jag frågade om jag fick byta till ett annat säte men det blev nej med hänvisning att paxen bredvid som var Thai Gold inte ville ha någon brevid sig.
Har aldrig känt mig bekväm med Thai oavsett klass.
Hur är Era reflektioner?

Flyger i princip bara Thai när jag eller familjen ska till Thailand vilket ofta blir 2-3 gånger per år. Ska jag på något sätt försöka summera så tycker jag det är OK.

Ibland bra, ibland lite sämre. Något jag upptäckt är att de verkligen uppskattar att man försöker prata lite thai med dom. Är själv född i Thailand men bott i Sverige princip hela livet, men kan lite enklare fraser :)

Sen tycker jag verkligen det stämmer att de älskar barn, många gånger som de tagit vår barn och lekt med dom en liten stund, så vi kunnat äta färdigt eller fixat någon sak.

Det finns både bättre mjuka och hårda produkter till Asien, men genomsnittligt tycker jag de är bra. Kan inte påstå att varken Lufthansa eller Asiana som jag provat till Asien varit bättre. Business class så tycker jag Thai är absolut bäst av de tre. Ekonomi har jag inte provat med de andra, men tycker att thai är bra även här, förutom att det brukar vara extremt trångt för handbagaget på vägen hem :)

Tror att ”ryktet” om att thai är ett bra bolag grundar sig i att genomsnittsresenären jämför det med att flyga charter till Thailand. Då är det ju mycket bättre. Det är ju trots allt det som de flesta kan jämföra med.

Att flyget sen är direkt ökar såklart känslan av att det är bättre än ex Lufthansa.
 
Har åkt thai sedan1984 när deras ekonomi var lika bra som business på andra bolag.Åker ej med dom längre har bara blivit sämre.Dom lever på sin nonstop flight.Hem från bkk vill dom bara dela ut maten snabbt och sedan släcka ner.
 
  • Gilla
Reactions: LMA

MrDollar

Medlem
Men om det är fel på ife när man betalt för C kan jag tycka att de "traditioner" etc dom har i sitt hemland/religion spelar mindre roll?
Gör dom fel så ska man ha all rätt att säga till dom, vare sig det är folk runt om kring eller inte!
Känns lite som alltid när det kommer till traditioner/seder som tillhör Buddhism eller muslimer så ska man anpassa sig och trippa på tå! Ska dom bedriva kommersiell verksamhet så får dom släppa lite på sina konstigheter!
När du opponerade eller argumenterade mot kabinpersonalen, gjorde du framför andra eller när ni var bara två?
Det är inte så bra att kritisera en thai framför andra oavsett om du har rätt i sak eller inte.
 
Men om det är fel på ife när man betalt för C kan jag tycka att de "traditioner" etc dom har i sitt hemland/religion spelar mindre roll?
Gör dom fel så ska man ha all rätt att säga till dom, vare sig det är folk runt om kring eller inte!
Känns lite som alltid när det kommer till traditioner/seder som tillhör Buddhism eller muslimer så ska man anpassa sig och trippa på tå! Ska dom bedriva kommersiell verksamhet så får dom släppa lite på sina konstigheter!

Vad man än tycker om det (rätt eller fel) så är det en förklaring till varför dom kanske reagerade som dom gjorde. Sen är det ju en delikat fråga vem som ska anpassa sig efter vems seder, och varför.

Dom tycker sökert att du ska anpassa dig efter deras seder likväl som du tycker att dom ska anpassa sig efter vad du som västerländsk anser är korrekt beteende.

Min poäng är att vad man än tycker om andras seder så bör man vara lyhörd för att det förklarat varför folk agerar som dom gör. :)
 

MrDollar

Medlem
Nja, då kan dom rikta sig till en marknad som efterlever deras seder och traditioner istället kan jag tycka.

Arbetar man i ett service yrke (vilket ett flygbolag faktiskt är, likt ett hotell etc) så sätter man kunden i första fokus. Då ett icke fungerande ife och framförandet av klagande på detta inte är någon form av extraordinärt/krävande klagomål så ska man sätta kundens (som indirekt betalar deras löner) önskemål i första hand!


Vad man än tycker om det (rätt eller fel) så är det en förklaring till varför dom kanske reagerade som dom gjorde. Sen är det ju en delikat fråga vem som ska anpassa sig efter vems seder, och varför.

Dom tycker sökert att du ska anpassa dig efter deras seder likväl som du tycker att dom ska anpassa sig efter vad du som västerländsk anser är korrekt beteende.

Min poäng är att vad man än tycker om andras seder så bör man vara lyhörd för att det förklarat varför folk agerar som dom gör. :)
 
Toppen